Všudybud

14. června 2011 v 14:00 | E-Lištička |  Kulturní (vy)žití
V sobotu 11.6. se konal v České Lípě již 7. ročník multižánrového českolipského hudebního festivalu Všudybud. Letos jsem bohužel nemohla zažít jeho atmosféru od začátku až do konce, přesto bych ráda shrnula své zážitky alespoň z toho mála, co jsem viděla (a především slyšela).


V posledních letech je dějištěm festivalu Augustiánská klášterní zahrada nacházející se přímo ve středu města, defacto na střeše kulturního domu. Areál byl otevřen již od 12 hodin odpoledne, na přicházející diváky zde čekaly čtyři stage: Amfiteátr, Střecha, Zahrada a Enfant Terrible stage. Navíc kolemjdoucí lákala elektronická hudba znějící od stanu u vchodu, vstup 150 Kč na místě (120 v předprodeji) také na celodenní akci neodradí. První vystupují méně známé místní kapely, což ovšem v žádném případě neznamená, že po umělecké stránce jsou to kapely nekvalitní. Pravdou však je, že hlavními lákadly jsou zejména večerní vystoupení známějších interpretů. V areálu jsou samozřejmě k dispozici taktéž stánky s občerstvením, čajovna(kde je možné objednat si i vodní dýmku) a několik obchůdků(já zahlédla sítotisk, sklo a "cetky" :o) ).

Do areálu jsem dorazila asi v půl sedmé večer, tedy v době, kdy už se připravují "hlavní body programu". Během čekání na svůj "mužský doprovod" jsem shlédla kousek vystoupení dívčí dvojce Madla a Pája. Děvčata, jak samotné říkají, hrají dívčí folk, který skýtá jemnou, relaxační masáž pro posluchatelovo ouško, a to přestože celou odpočinkovou atmosféru místy narušovaly zuřivě nazvučené metalové tóny kapely Pertho doznívající sem až ze zahradní stage. (V jednu chvíli, když děvčata hrála jednu ze svých melodií a do toho se ozíval chraplavý hlas zpěváka, napadlo mě, že takhle nějak určitě musel vzniknout folk metal...).

V 19.00 začal v amfiteátru koncert indie-rockové kapely The Roads ( profil na bandzone ), jež slaví úspěch nejen v České republice. Prvním songem kapele "předskočil" sám zpěvák, který se věnuje i solové dráze. Koncert samotné kapely byl jako vždy pro publikum energickým, jímavým a dlouho nezapomentelným zážitkem, po umělecké stránce hrají The Roads bezchybně, je vidět, že přeci jen nejsou začátečnící ani mírně pokročilí a nějaký ten koncert už mají za sebou. Zejména bych ráda zdůraznila výkony zpěváka, který i na živých vystoupeních zpívá čistě, precizně a s překvapivým rozsahem hlasu, s čímž má mnoho profesionálních zpěváků problémy. The Roads celkově vyzařují pozitivnem, šíří ve svém okolí smích a posluchače, které dřív či později stroprocentně roztančí, vždy čeká kvalitní show. Myslím, že kapela The Roads má co nabídnout i pro nevyznavače indierocku všech věkových kategorií.

Jestliže v případě The Roads jsem použila slovo "show", nevím, jaký výraz by se pak hodil pro performanci Papír Sklo Plasty(profil na bandzone). Kapela má svůj osobitý styl hudby i textů, stylem se opírá o rock, pop a undergroundovou scénu, melodie jsou chytlavé, pulsující rytmy přímo vyzývají k tanci a poskakování pod podiem. Osobně musím říct, že živé koncerty si užívá o mnoho více než poslech jejich CD Papírový muž doma "v teple", což u kapel vnímám jako plus. K úspěchu živých vyystoupení nenmalou měrou přispívá i svérázný podiový projev frontmana kapely. Kdo neviděl, nepochopí...

Třetí mnou navštívenou kapelou byla poměrně velká formace Obří broskev (profil bandzone), jejíž vystoupení jsem si tentokráte neužívala z kotle pod podiem, ale vychutnávala z nedalekého stanu čajovny, kam jsem zbaběle utekla před začínajícím deštěm. Obří broskev nabízí posluchači příjemnou indierockovou hudbu k poslechu a díky českým textům i k snadnému prozpěvování. Vše je okořeněno originálním zapojením dechových nástrojů. K atmosféře v publiku se vyjadřovat nemohu, jak jsem již psala výše: Od toustů a kalíšku výborného zeleného čaje jsem jí mnoho "nenasála"....Faktem ale zůstává, že Obří broskev je kapelou stálou a stále oblíbenou i za hranicemi českolipska.

Na pár chvil jsem se zašla "ohřát" dolů, do tanečního sálu KD, kde se nacházela Enfant Terrible stage - tedy zde celý večer až do pozdních nočních hodin(či spíše brzkých ranních?) probíhala taneční party pod taktovkou několika Dj`s. Nepopírám, že elektronická hudba, i když proti ní v zásadě nic nemám, nepatří k mým typickým "šálkům kávy", proto stěží můžu hodnotit kvalitu a výkony, avšak podle reakcí a chování tanečníků soudím, že to minimálně dobré bylo:);). Navíc efekt hudby podtrhovala i vizuálně zajímavá videoprojekce na zadní stěně.

Jak už jsem se zmiňovala na začátku článku, z letočního Všudybudu jsem mnoho neviděla. Z neviděného mě má nepřítomnost trápí zejména u grungeové formace The VIV (bandzone), s jejichž koncerty mám velice dobré zkušenosti z jiných akcí a u kapely LKP (bandzone), ve které hraje jeden můj známý, tedy mě k LKP táhne tak trochu osobní zvědavost, navíc na Všudybudu byli kluci asi nejmladší kapelou, přesto podle ohlasů na netu nehráli špatně, takže je možné, že se od nich dočkáme ještě mnoha zajímavých kousků. Kvůli nepozornému prozkoumání programu jsem nechtěně minula i seskupení Swayambu (bandzone), jež jsem zaslechla na Muzejní noci minulý víkend a zapůsobilo na mě jako zajímavý hudební exemplář místní scény, který rozhodně stojí za to sledovat. :o)

Tímto nechci říci, že jiní vystupující nestojí za návštěvu a poslech. Právě naopak - Všudybud a jemu podobné "hromadné hudební akce" jsou dokonalou příležitostí k objevení nových favoritů - ostatně: Výše zmíněné kapely jsem objevila podobným způsobem.

Zajímavost na konec: Letošní ročník byl rekordní zejména návštěvností: Do zahrad přišlo více než 900 lidí.

Web festivalu Všudybud: http://www.vsudybud.cz/
Youtube: videa z letošního ročníku zde
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama