Bílkoviny v novém kabátě

17. června 2011 v 17:39 | E-Lištička |  Vařila Lištička...
Každý ví, že bílkoviny jsou pro naše tělo důležité. Taktéž asi každý ví, že je najdeme v mase. Stejně tak asi většina lidí ví, že vegetariáni jsou lidé, kteří maso nejedí. Odkud tedy berou své bílkoviny? A jsou alternativní "cesty k bílkovinám" jen pro vegetarriány, vegany a jiné "potrhlé blázny" nebo můžou zajímavě zpestřit jídelníček i průměrnému všežravci?
První článek v rubrice "Vařila Lištička..." je věnován právě alternativním potravinám, které mohou při vaření nahradit maso jakožto zdroj bílkovin. Také chci ukázat, že vegetariánská strava není jen nudnými variacemi na "sojové maso po milionté" zředěnými smažákem, naopak - nabízí až překvapivě pestrou škálu potravin, jídel i pochutin, dává možnost zpestření jídelníčku i pro nevegetariány. Tímto článkem rozhodně nechci nikomu vnucovat vegetariánskou stravu, jen chci poukázat na její, pro mnohé netušené, možnosti.

Vaření je, zvláště v poslední době, mým koníčkem. Při valčíku s vařečkou mezi všemi těmi hrnci a pokličkami, v sauně vytvořené parami odpařující se vařící se vody....člověk báječným způsobem zrelaxuje a jako bonus k tomu pak může své chuťové pohárky i mlsné jazýčky svých blízkých potěšit ukuchtěnou dobrotou. Jži dříve mou pozornost upoutala indická kuchyně - zejména pro její vášnivě ostrou neodhadnutelnost. Když se podíváte na předpis indického receptu, po prvním přečtení surovin je vám jasná jen jedna věc - Vzhledem k prapodivným kombinacím výsledný pokrm bude buď pekelně dobrý a nebo odpudivě hnusný...A k vašemu ještě většímu překvapení nakonec zjistíte, že platí možnost jedna a do chvíle se vrhnete na další tajuplný recepis.:) Alespoň takové zkušenosti mám s indickým kulinářstvím já. Nepopírám, že k masu jakožto potravině nemám nijaký zvláštní vztah, navíc i z etických a morálních důvodů mi více vyhovuje vegetariánská strava. Vrhla jsem se tedy do víru vegetariánských kuchařek, návodů, knih...A objevila nový, do té doby nevídaný svět, který mi okamžitě učaroval. Zde tedy přináším drobný vhled do základních surovin, z kterých se dají vykouzlit ona bezmasá kouzla:
  • sojové maso:
    • snad nejznámější vegetariánská alternativa masa. Mezi běžnými konzumenty je natolik "profláknutá", že si mnozí myslí, že sojové maso je jedinou věcí, jakou vegetarián může místo masa jíst. Naproti tomu na druhou stranu profláknutost sojového masa vedla i k tomu, že mu přišla na chuť i spousta lidí z řad nevegetariánů.
    • Sojové maso je k dostání ve formě plátků, menších plátků, kostek a granulátu. A jakže jde sojové maso upravit? Vlastně naprosto stejně jako jakékoliv maso. Plátky na steaky a řízky, kostky do gulášů, granulát např. na sekanou...Fantazii se při vaření meze nekladou. :) Jediné, co před každou kulinářskou úpravou koupeného sojového masa musíte udělat, je povaření sojového masa v horké vodě(kterou je možné libovolně okořenit - sojovému masu tak dodáte na výraznější chuti) nebo mnohdy stačí i jen jeho zalití vroucí vodou z varné konvice.(Přesný návod pro případ nouze najdete na obalu výrobku)
  • luštěniny:
    • čočka, fazole, hrách, soja.... Asi každý měl někdy tu čest setkat se s luštěninou v nějaké podobě, i když velká část z nás na taková setkání díky kulinářským schopnostem většiny školních jídelen nemusí mít hezké vzpomínky... I přes možný počáteční nepříjemný šok ale nemá smysl na luštěniny zanevřít - z luštěnin jdou vykouzlit hotové chuťové zázraky (zdaleka ne jen "kaše na stomzpůsobů"), pokud jim člověk věnuje trochu času a o vyzkouší několika (třeba dosud neznámých) receptů. :)
  • tofu:
    • mnohdy se setkávám s tvrzením, že tofu je sojový sýr...Ve skutečnosti má tofu blíže spíše k sojovému tvrdému varohu, což znamená, že čisté, nijak neochucené tofu je bílým kvádrem s nevýraznou chutí(Často píše se, že tofu je dokonce bez chuti, což ale podle mých chuťových pohárků není uplná pravda:) ). Faktem všk je, že pro většinu strávníků si spíše oblíbí marinované, okořeněné či jinak ochucené tofu(které je taktéž v obchodech zakoupení, nebo si můžete tofu doma okořenit či naložit sami :)).
    • V kuchyni je tofu poměrně všestrané - můžete ho použít do omáček, salátů, polévek, zeleninových směsí, pomazánek, do špízů na grill, plátky tofu lze i osmahnout na pánvi, ať už ve formě přírodních okořeněných plátků či jako klasický řízek v trojobalu.
  • tempeh:
    • neboli fermentované sojové boby. Pokud teď koukáte na definici jako z višně spadlí, nemusíte se za nic stydět...Většině lidí bude blíže spíše definice "sojový hermelín" - tedy sojové boby "natlačkané" na sebe, které dlouho zrály za určitých podmínek, až se na nich vyvinula ušlechtilá plíseň. Tento způsob zpracování sojových bobů je typický zvláštní, nahořklou chutí a navíc obsahem vitamínu B12(který se jinak v rostliných produktech nenachází). Myslím, že tempeh patří mezi potraviny, které si buď zamilujete, nebo je budete k smrti nenávidět. Ovšem k jakému polu se přikloníte, to zjistíte až po ochutnání;)....Tempeh je k zakoupení syrový, uzený, smažený nebo marinovaný.(Syrový já osobně moc nedoporučuji:P ) Pokud s tempehem experimentujete poprvé, bude pro vás rozhodně lepší, když si na internetu vyhledáte nějaký návod na jeho úpravu, aby jste si chu't tempehu třeba zbytečně neznechutili nějakým nevhodným postupem. Byla by to škoda. :)
  • seitan:
    • chuťově velice přesvědčivá "náhražka" masa, kterou si navíc poměrně snadno vyrobíte doma sami(i když já osobně s domácí výrobou zkušenosti zatím nemám...chystám se vyzkoušet ji podle internetového návodu, jež najdete zde . Po ozkoušení samozřejmě nasdílím na blog své zkušenosti:) ). Technicky vzato je seitan obilnou bílkovinou, připravenou z pšeničné mouky vymytím škrobu, čímž se obilná bílkovina stane stravitelnější. Upravit jej lze naprosto stejně jako živočišné maso - tedy smažit, dusit, péct...Gulášek, svíčková, řízeček...vepřo knedlo seito...;) Avšak POZOR! Seitan NENÍ vhodný při BEZLEPKOVÉ DIETĚ!
  • vajíčka, sýry:
    • vejce, mléko, sýry, jogurty...Živočišné zdroje přijatelné i pro lakto-ovo-vegetariány(vegetariáni, kteří jedí i mléko a vejce), zvláště pokud jsou v bio kvalitě - tedy zvířata nebyla v chovu týrána a byla krmena přírodní, přirozenou potravou. O jejich využití v kulinářství asi nemá smysl příliš se rozpovídávat, řekla bych, že snad každý se s nimi již někdy v kuchyni setkal. :)
To by bylo asi k základům vše. Postupem času sem chci přidávat i konkrétní recepty, tipy, postřehy z kuchyně atp. Doufám, že pro vás tato rubrika bude inspirací a objevíte díky ní nové, dosud nepoznané tajemné kouty vaření, chutí i ingrediencí či "jen" načerpáte inspiraci k novým pokusům :)

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama